Měsíc transparentnosti

HitModa.cz
Byl víkend. Horké léto před třemi lety. Lepili jsme se na oranžovým gauči v malinkém půdním bytě hned u rozkopaný Plzeňský ulice na Smíchově. Větráky počítačů jely naplno a my jsme zrovna s John Erikem dávali dohromady pravidla označování spoluprací, které jsme chtěli v našem čerstvě sestaveném teamu Elite Bloggers dodržovat. 
Skočili jsme po hlavě do podnikání v oboru, o kterém jsme toho věděli pramálo. Já měla vystudovanou Politologii a Environmentální studia. John Erik dokončoval práva. Původní koncept se během prvních měsíců markantně proměnil. Udělali jsme pár fatálních chyb. Několikrát jsme se spálili, ale… 

 … jednu věc jsme měli jasnou od začátku. Chtěli jsme do toho českého blogového světa, který zrovna procházel dost těžkou pubertou, vnést trochu morálky a světové osvěty.
 
Do toho blogového světa, kde se o spolupracích mluvilo otevřeně jen u zavřených notebooků. Do toho světa, kde bylo naprosto běžné zaobalit spolupráci do slovních spojení  “mám doma”, “objednala jsem si” a dalších polopravd, které se daly dost dobře obejít, jen abyste nemuseli říct, že je to spolupráce. Jako byste za vyřčení slova spolupráce dostali přes prsty. Kamenem úrazu byl i fakt, že po inluencerech požadovaly mnohdy i velké firmy, aby napsali, že si produkt koupili sami, protože jinak by to přece nebylo uvěřitelné. A divili byste se, kolik takových emailů mi za ty roky přišlo.



A já i po tolika letech pořád nemohu pochopit, proč bychom vás měli šálit a nehrát s otevřenými kartami? 

Mám na to takovou svou teorii. Je jednoduchá jako facka: “Podle sebe měřím tebe.” Někdy mám totiž pocit, že si opravdu spousta lidí myslí, že bloger přeci přijme VŠECHNY nabídnuté spolupráce, protože proč by ne. Proč by přeci s díky odmítnul zadarmo produkt, službu, nebo placenou spolupráci? Vždyť ho to “stojí” třeba jenom jednu fotku na Instagram. Jednu!
A přesně v tomhle momentu se to láme. To je moment, kdy se pozná charakter blogera. 

A já jsem pyšná, že si blízko sebe držíme ty, kteří to mají v hlavě srovnané a spolupráce si velmi pečlivě vybírají a mnohdy je i odmítají. Že spolupracujeme s těmi, kteří spolupráce vnímají jako možnost předat svůj osobní názor dál. I to jsme se v Elite Bloggers snažili podporovat už od samého začátku. Jak jsem zmínila i v rozhovoru pro Forbes pár let zpátky (2016): Šestnáct módních a lifestylových blogerek, mezi které patří i autorky nejpopulárnějších českých blogů o módě A Cup of Style nebo Pavlína Jágrová, má kromě placené spolupráce možnost případného „vetování“ klienta a podle Salte i naprostou volnost při hodnocení propagovaného produktu. „Čtenář musí vědět, že blogerka píše svůj vlastní názor, že má právo napsat cokoliv. Pro klienty je to výhodnější než skrytá reklama, protože její sdělení má pak mnohem větší váhu a autencititu,“ vysvětluje Salte.
Před třemi lety jsme tedy nastavili pravidla, že veškeré spolupráce, které zprostředkuje agentura, musí být viditelně označené. Protože to u nás v České republice bylo něco úplně nového, inspirovali jsme se zahraničím a používáním #Ad a #EliteBloggersAd, které jsme se snažili plošně vysvětlit. Vysvětlovali jsme i našim blogerkám, proč je dobré reklamu označovat a proč by měly opravdu přijímat jen ty spolupráce, za kterými si opravdu stojí. A vlastně jsme pomalinku začali mít pocit, že jsme reklamou prožrané sítě a blogy začali čistit. Protože si většina blogerů začala uvědomovat, že je přeci mnohem lepší mít spoluprací méně, lépe ohodnocené, a ne si komerčními posty zaplnit blog, jenom proto, že vám někdo poslal kosmetický balíček zadarmo. V tom lepším případě.

A jaká byla reakce publika? 
Někdo hlasitě tleskal. Hodně lidí hlasitě tleskalo! Někdo, koho se to většinou týkalo, kolem sebe kopal nohama. A někdo jiný si stěžoval, že se ze dne na den na sítích objevila reklama. Za to jsme si konkrétně slízli pořádnou porci kritiky. Kámen úrazu byl ten, že reklamy v té době bylo na blozích a sociálních sítích až přespříliš, jen jste ji neměli možnost ve většině případů rozšifrovat. 
A řeknu vám, že jsem tehdy měla nejednu bezesnou noc, kdy jsem se sakra rozmýšlela, jestli nám to za to stojí. Jestli se radši nevrátíme zpátky do Norska, než abychom bojovali s větrnými mlýny. 
Protože začátky označování reklamy v českých vodách byly sakra těžký.

Uplynuly tři roky, blogový svět se profesionalizoval, a my jsme cítili, že je ten správný čas nasměrovat i ostatní, nejen Elite Bloggers team, v tématu označování reklamy.
Vymysleli jsme tedy projekt #MesicTransparentnosti. Je to taková naše srdcová záležitost a jsme náležitě pyšní, že se za projekt postavila i Karlova Univerzita.
V Elite Bloggers jsme se rozhodli nastavit nová pravidla pro označování reklamy. Tak, aby byla ještě srozumitelnější, a aby měl každý čtenář, follower možnost dobrovolně se rozhodnout, zda reklamu chce “konzumovat”, či nikoliv. Srpen jsme tedy vyhlásili měsícem transparentnosti, kdy bychom rádi téma označování reklamy rozvířili a přiměli všechny ty, kteří šíří reklamu na svých sociálních sítích, aby byli upřímní ke svým followerům a veškeré reklamní posty viditelně označovali. 
V našem teamu Elite Bloggers považujeme za nejlepší možnou variantu použití #spoluprace na začátku Instagram i Facebook postů, na začátku blogových článků nebo viditelně v Instastories. 
V průběhu tohoto měsíce se můžete těšit na další články, videa, rozhovory, nejen z teamu Elite Bloggers. Moc rádi bychom rozkřikli téma Transparentnosti do médií, do rádií, do televize. Takže pokud tento článek čte někdo, kdo by o tomto tématu chtěl napsat dál, budeme vděční za jakoukoliv možnost se k tomuto tématu vyjádřit veřejně.
Chceme chránit především vás, čtenáře a followery. Chceme k vám být upřímní a ukázat, že pokud spolupracujeme se značkou, je to proto, že ji stoprocentně důvěřujeme a za tímto doporučením si stojíme. A v tom případě nemáme jediný důvod vám skrývat, že za toto partnerství jsme ohodnoceni. A to ani v momentě, kdy je spolupráce nastavená jako barterová. To znamená, že influencer je ohodnocen produkty, či službami, které výměnou za posty dostane. I to je totiž reklama, která by měla být označená.

Jen bych si přála, aby se tato naše iniciativa s dobrou myšlenkou neproměnila v hon na čarodějnice. Spíš naopak. Tleskejte těm, kteří se snaží reklamu označovat. Važte si těch, kteří k vám jsou upřímní a ptejte se, pokud si nejste jistí. Třeba právě použitím #MesicTransparentnosti v komentáři.

Budu se těšit na vaše reakce a budu doufat, že Měsícem transparentnosti společně dokážeme bojovat proti skryté reklamě. Děkuju.
Vaše TerezaInOslo

Originál článku najdete zde.