Jak si vydělávají influenceři?

HitModa.cz


“Jak si vlastně vyděláváte?”, je asi druhá nejčastější otázka, kterou dostáváme, kdykoli někdo dostane možnost se nás na něco zeptat. První je, jestli je vůbec možné “influencerstvím” vydělávat a třetí otázkou bývá, kolik si vyděláme, ale tam, jak si za chvilku vysvětlíme, se to opravdu hodně liší měsíc od měsíce a hlavně máme pocit, že to není úplně veřejná záležitost a nechceme proto konkrétní čísla sdílet.

Původně jsem chtěla napsat, že být influencer už je dneska povolání jako každé jiné, ale asi to není tak úplně pravda. Spíš než zaměstnání je to hodně podobné podnikání a záleží tak prostě na tom, jak k tomu bude daný influencer přistupovat a “jaké si to udělá”.
My A Cup of Style vnímáme jako vlastní značku. Značku, pod kterou se skrývá nejen náš obsah, tedy blog, youtube a sociální sítě, ale také to, jak komunikujeme s okolím, naše akce, naše workshopy a v neposlední řadě naše produkty a náš eshop. Jak už víte, tak jsme zvyklé hodně dopředu plánovat a nad vším, co “pustíme ven” celkem dost přemýšlet. Podnikáme samy na sebe a nejenom, že nás to neuvěřitelně baví, ale také se toho hodně učíme.
V dnešním článku bych ráda navázala na naše dva předchozí články “Už to není jako dřív” a “Influencer = moderní teleshopping” a v rámci měsíce transparentnosti se otevřeně vyjádřila ještě k tomu, jak si vlastně influenceři vydělávají, jaké jsou ty nejčastější metody a jak to funguje. Protože se o tom mlží úplně zbytečně.

Způsoby, jakými je možné na svém influencerství vydělávat, je několik a my se rozhodly vám je všechny podrobně popsat a vysvětlit.
  • Bannery – asi všichni znáte. Jsou to reklamní plochy, které vás provázejí všude na internetu. Mají na webových stránkách různá umístění a velikosti. Ve světě blogerů jsou dvě možnosti, jak může bloger blog pomocí bannerů monetizovat. Buď se domluví přímo s konkrétní firmou a nechá si zaplatit za určitou dobu, po kterou bude banner na jeho blogu umístěn, nebo si může založit účet na Google AdSense a vložit si na blog bannery od Googlu. V tomto případě není bloger ten, kdo ovlivní, jaká značka a jaký banner se na blogu zobrazí. Bannery jsou odlišné pro každého návštěvníka, podle toho, co na internetu vyhledává, na co se kouká a co o něm Google jako o osobě ví (pohlaví, věk, zájmy…). V případě AdSense pak bloger dostane zaplaceno pár halířů za každého uživatele, který na banner klikne. Z naší zkušenosti to není velice účinná forma monetizace blogu a navíc dost narušuje design blogu a jeho celkový vzhled.
  • Pre-rolly – V případě YouTube je možné po splnění podmínek (1000 odběratelů a alespoň 4000 hodin sledování za posledních 12 měsíců) zažádat o členství v partnerském programu a začít videa monetizovat. Youtuber nedostává zaplaceno za jednotlivé zhlédnutí videa, jak si často lidé myslí. Aby mohl mít z videí výdělek, znamená to pro něj umístit si před videa, nebo do nich (pokud má video více, než 10 minut) reklamu. Reklamy na YouTube se stejně jako bannery od Google AdSense (protože YouTube je vlastněn Googlem) sledovatelům zobrazují na základě toho, co na internetu vyhledávají a sledují. Co ale jen málo lidí ví je, že youtuber z reklamy dostane peníze pouze ve chvíli, kdy reklamu sledovatel dokouká až do konce, popřípadě u delších reklam alespoň jejich větší část. Když reklamu přeskočí, nikdo nic nedostane. Částka, kterou youtuber za přehrání reklamy dostane, je ovlivněná také faktory jako je věk sledovatele, lokalitou, ze které je reklama přehrávána a časem, kdy je přehrávána. My naše videa na YouTube monetizujeme a reklamy umisťujeme na začátek našich videí, protože reklamy uprostřed videa nás často otravují, a tak tím nechceme naše sledovatele také otravovat. Ale je to na každém, samozřejmě čím více reklam, tím větší možný příjem.
    • Sponzorovaný obsah už jsme hodně rozebíraly právě v předchozím článku. Podstata je taková, že influencer dostane určitou kompenzaci – finanční, nebo barterovou/produktovou – za propagaci konkrétní firmy, kampaně, produktu. Podle našeho nározu je v tomhle případě hodně důležité pečlivě vybírat, se kterou značkou influencer spojí své jméno, ověřit si, kolik dalších influencerů bude do kampaně zapojených, vymyslet spolupráci tak, aby měla nějaký přínost i pro sledovatele a nezahltit si obsah pouze sponzorovanými příspěvky. Podstatou influencer maketingu a vlastně celého fenoménu influencerů je důvěra mezi influencerem a jeho sledovatelem a právě nerozvážné chování v ohledu partnerství s firmami může tuhle důvěru dlouhodobě hodně narušovat. Stojíme si proto za tím, že by každá podobná spolupráce měla být transparentní a v Elite Bloggers jsme si společně stanovili několik pravidel pro její označování. U příspěvků na sociálních sítích se tak vždy objeví #spolupráce a u článků a videí věta “Tento článek/toto video vznikl/o ve spolupráci s xy.”


    • Affiliate programy – jsou další možností, jak může influencer vydělat peníze ve spolupráci se značkou, kterou má rád a jejíž produkty či služby dlouhodobě a často používá. Jsou založeny na tom, že influencer dostává provizi z nákupu svých sledovatelů. Většinou se provize pohybuje od 5-15 % a my máme pocit, že to vůbec není špatná forma spolupráce, především když jde firmě o prodej, protože potom tvůrci platí pouze ve chvíli, kdy to funguje a něco se prodá. Zároveň si influencer ale musí předem rozmyslet, jestli je to něco, co bude jeho publikum zajímat, protože když ne, může se stát, že z propagace nic mít nebude. Navíc influencer kromě nákupů přináší značce i budování povědomí, šíření její image mezi své publikum, a to se v počtu prodejů nemusí ukázat, ale i tak to má velkou hodnotu. My máme tuhle formu spolupráce nastavenou se Zootem, Martinusem a Surf-tripem, u kterého navíc dostanete 500 Kč slevu na zájezd, pokud u objednávky vyplníte kód “acupofstylefriends”.
    • Vlastní produktyjsou nejhezčí a zároveň nejnáročnější formou toho, jak si influenceři můžou vydělávat. Vypadá to totiž jednoduše, ale jednoduché na tom není vlastně nic. A už vůbec není jednoduché na tom něco vydělat. S vlastními produkty se totiž pojí spooooousta nákladů a je potřeba nejprve dost přemýšlet a investovat svůj čas a svoje peníze, než vůbec dojde k tomu, že si někdo produkt koupí. Prvním krokem je vývoj produktu – je potřeba najít někoho, kdo ho navrhne, kdo ho vyrobí podle vašich představ a hlavně za cenu, která nebude příliš vysoká. Když máte produkt, musíte vymyslet, jak a kde a hlavně za kolik ho budete prodávat. Nejčastěji je to e-shop, a je tak potřeba připravit systém, grafiku, pořídit si obalové materiály, zajistit si přepravní společnost a produkty i někde skladovat. A také se ujistit, že máte vše právně a účetně v pořádku. Je důležité nezapomínat na to, že samo se nic neprodá, a že je potřeba věci průběžně promovat. A v neposlední řadě se samo ani nic nepošle, takže musíte se zákazníky komunikovat a objednávky včas odesílat. My si zatím skoro všechno děláme samy (až na diáře, které vytváříme společně s nakladatelstvím Booklab, a u kterých je kromě našeho eshopu zajištěná distrubuce i do knihkupectvích po celé České republice a Slovensku) a než jsme si na všechno přišly, byla to pro nás od začátku asi největší podnikatelská výzva a zkušenost.
    • Účast na akcích. Tady máme na mysli především různé přednášky, besedy a workshopy, na kterých přednášíme, nebo také akce pro fanoušky jako je například Utubering. Někdy je taková účast bez honoráře, jindy je možné domluvit se na finančním ohodnocení.
    • Práce pro klienty. A poslední, častou formou přivýdělku pro influencery, kterou bychom rády zmínily, je práce pro konkrétní značky, za kterou influencer buď je, nebo není vidět. Může pro značku psát články, fotit fotky, točit videa, spravovat sociální sítě nebo klidně tvořit i celou marketingovou strategii. Firmy si influencery vybírají z toho důvodu, že mají s onlinem hojné zkušenosti, umí tvořit obsah, který zaujme mladou generaci a můžou firmě pomoci se zviditelněním se.
    Tohle jsou podle nás ty nejčastější způsoby, jakými si influenceři vydělávají. Neznamená to ale, že každý influencer využívá všechny tyto způsoby. Každý si vybere tu svou kombinaci, která ho nejvíc baví, nejvíc mu sedí nebo mu nejvíc funguje a samozřejmě existují i influenceři, kteří se rozhodnou na svých kanálech nevydělávat vůbec.
    Jak už jsme psaly v úvodu, každý měsíc je pro influencera jiný, často nemůže předem moc dobře plánovat, kolik si vydělá a často nemívá výdělky pravidelné. Peníze se samy od sebe nevydělají a je za tím v zákulisí spousta práce, která není na první pohled vidět. Proto moc fandíme všem, kteří se rozhodnou takhle na vlastní pěst fungovat a snaží se uživit se influencerstvím, nebo jiným druhem podnikání. Občas nás to stojí spoustu nervů, ale máme radost, že je vůbec možné, aby tohle byla naše práce.
    Pokud máte ještě nějaké otázky, nebo vás k tématu cokoli napadá, budeme moc rády, když v komentářích zase vznikne diskuze. Je to totiž téma, o kterém se málokdy mluví na rovinu a my vlastně ani nechápeme proč. Protože není co skrývat!

    Originál článku najdete zde.