CELOODPRUŽENÉ ODRÁŽEDLO REPELLO – START-UP MĚSÍCE ÚNORA

HitModa.cz

Co mě hodně baví na tom, být součástí Elite Bloggers, je to, že tam už pár let podporujeme české start-up projekty z nejrůznějších oblastí. Pro nás samotné je to skvělá příležitost poznat šikovné a talentované lidi, dozvědět se něco nového a v neposlední řadě příležitost udělat rozhovor a představit vám značku/produkt trochu hlouběji.

Když jsem dostala možnost ujmout se únorového start-upu a spojit se s panem doktorem Jiřím Marjánem, který stojí za značkou RePello, byla to pro mě strašně příjemná práce. RePello mě totiž zaujalo už na první pohled, jak na isntagramu, tak na jejich webu, kde mají jejich příběh napsaný. Ale samozřejmě, že jsem v hlavě měla hned spoustu dalších dotazů, které mě zajímaly a byla jsem naprosto natěšená na odpovědi. Po přečtení všech odpovědí moje sympatie k celé značce a lidem, které za ní stojí, ještě vzrostla. Jsem poctěna, že pro Edgárka máme RePello Model J už doma, protože jak jsem říkala i manželovi, když bychom tohle odrážedlo doma ještě neměli a přečetla bych si tenhle rozhovor, byla bych zcela pevně rozhodnuta, že žádné jiné nechceme :). 

V roce 2013 jste se rozhodli začít vyrábět celoodpružené dřevěné odrážedlo. Bylo to předtím, než se vám narodila dcera. Jak vás napadlo tak brzy odrážedlo?

Nápad vyvinout a vyrábět celoodpružené odrážedlo Model J jsem dostal, když jsme s mojí ženou čekali dceru Josefínu. Jsem vášnivý cyklista a v té době jsem již mnoho let spolupracoval s různými českými cyklistickými firmami na projektech hlavně kolem odpružení. Cyklistikou jsem se zabýval také v rámci studia. Téma mojí diplomové práce bylo „Projekt sjezdového jízdního kola“. V rámci této práce jsem vytvořil originální koncept převodovky. Na cyklistické téma jsem navázal i v doktorandském studiu. S nadsázkou řečeno jsem doktor přes kola. Zní to možná srandovně, ale i v dnešní době se stále dá v tomto oboru najít mnoho oblastí, které jsou doposud neprobádané. Moje disertační práce se zabývala „Pohonem lidskou silou“. Řešil jsem v ní například optimální ergonomii při pohybu na jízdním kole nebo třeba dynamiku jízdy. Odrážedlo pro mě tedy byla cesta, jak sám pod svou značkou začít vyvíjet jízdní kola. Mám v hlavě totiž spoustu nápadů, jak je udělat dokonalejší, než v současnosti jsou. Moje záliba v originálních konstrukcích, ergonomii a dynamice se zrcadlí ve všech našich produktech.

Co bylo z pohledu konstruktéra špatné na stávajících odrážedlech, které jsou na trhu?
Především žádné není celoodpružené. Právě celkové odpružení má zásadní vliv na pohodlí jízdy, respektive na zdravý vývoj pohybového aparátu dítěte. Na trhu je pár výrobků, které mají třeba odpruženou pouze zadní vidlici. Ale jedině celkové odpružení má smysl. U auta také nemáte odpružená pouze zadní kola. Navíc se u těchto výrobků nedá nastavit tuhost odpružení. Ta je důležitá vzhledem k hmotnosti dítěte a správné aktivitě odpružení. Vyvinul a nechal jsem si patentovat systém odpružení, který umožňuje velice jednoduše měnit tuhost podle toho, jak dítě roste a mění se jeho hmotnost. Těžší dítě totiž potřebuje odpružení výrazně tužší než dítě, které je malé a lehké. Výsledkem je pohodlná jízda pro děti v širokém věkovém rozsahu už od 1,5 roku až do 4 let. Navíc jsem se zaměřil i na ergonomii. Dítě sedí na našem odrážedle ve vzpřímené pozici, která je klíčová pro zdravý vývoj páteře. Většina odrážedel slepě kopíruje podobu-geometrii dospělých kol, která také nejsou moc ergonomická. Jízda na Modelu J je díky odpružení, celkové ergonomii a nízké hmotnosti pro děti velmi pohodlná. Když pozoruji děti, jak jezdí na Modelu J, vidím čistou radost z pohybu a hry. Děti chtějí na Modelu J jezdit pořád a rádi se k němu vrací. Nazýváme to RePello DNA. Je to jako DNA člověka, ve které jsou zakódovány všechny jeho vlastnosti. RePello DNA je soubor věcí, které při vývoji každého nového výrobku zohledňujeme. Je to ergonomie, nízká hmotnost, design a inovativní přístup k řešení výrobku, který je navržen speciálně pro děti a jejich potřeby a možnosti. Tento mix vlastností na děti působí jako kouzlo. Všechno je ale založeno na vědeckých principech, které jsem si ověřil, že fungují a mají pro děti přínos.


Jak dlouho trvalo, než jste navrhli první prototyp?

Na Modelu J jsem spolupracoval se slovenským designérem Pavolem Mikulášem. Od první konzultace po funkční prototyp uběhly zhruba 2 roky. Tak dlouho to trvalo také proto, že jsem v té době měl ještě stálé zaměstnání, takže času na vývoj nebylo mnoho.

Vyrobili jste světově první celoodpružené odrážedlo. Začali vás kopírovat ostatní výrobci?

Zatím ne. Máme všechny naše výrobky chráněné patentem. To znamená, že by se o kopírování nikdo neměl pokusit. Také díky patentům vím, že jsem skutečně první na světě, kdo takovýto systém vymyslel. Je to potěšující. Neusínám ale na vavřínech a vymýšlím další technická řešení. Například u našeho nového výrobku Formule máme podán patent se šesti patentovými nároky. Každý nárok pak ukazuje na jednu část výrobku, její konstrukci respektive funkci, která je unikátní. To co mě baví ze všeho nejvíc je právě vývoj. Vymýšlet, jak by to šlo udělat lépe. Pak to vyrobit, otestovat na dětech, jestli jsou spokojené a baví je to. Následně rozjet výrobu a prodej. Je to můj dream job.


Bylo to tak, že jste nejdřív chtěli odrážedlo pro svou dceru a postupně se z toho stal byznys?
Ne. Hned jsem věděl, že se tím budu jednou živit. Myslím, že jsem si to přivolal. Když se člověk na něco soustředí, v tom směru roste energie a dalo by se říct, že si tu svojí realitu následně vytvoří. Já jsem si přivolal to, že budu výrobce kol, respektive pohybových hraček. Moje dcera Josefína mi dala sílu k nelehkému rozhodnutí opustit skvěle placené místo šéfa vývoje ve velké stabilní firmě a vrhnout se do podnikání. K tomu, že vyměním jistotu, jak říkali moji rodiče, za nejistotu. Jsem za toto rozhodnutí upřímně rád.


Mluvíte o dalších designerech. Kolik lidí čítá váš tým?

Od začátku spolupracujeme s Pavolem Mikulášem, který pro nás navrhnul Model J a Model 16. Nyní se do našeho týmu připojil Michal Strach. Michal je autorem Formule a na rok 2019 máme rozjeté další 3 společné projekty. Nikoho přímo nezaměstnávám. Nechci být zaměstnavatel a zabývat se personálními otázkami. Alespoň ne nyní. Jsem vizionář a vývojář. Všechny další profese, nutné pro chod značky, řeším outsorcingem s dlouhodobými partnery, ke kterým mám maximální důvěru. Ty považuji za členy týmu. Z tohoto pohledu je nás kolem 10 klíčových lidí.


Na stránkách píšete, že výrobky pak společně testujete? Jak testování probíhá?

Většinou testování probíhá s našimi dětmi. Ověříme, jestli výrobek splňuje naše RePello DNA hodnoty. Pokud je dítě šťastné při používání nového výrobku, máme vyhráno. Je to o dlouhodobém testování. Nestačí pouze jedna interakce s hračkou. Osobně trávím hodiny pozorováním mojí dcery nebo synovců a neteří a soustředím se na všechny detaily. Jsou pro mě důležité například pozice těla, snadnost a intuitivnost ovládání, výrazy ve tváři, atd. Hodnotím zkrátka, jestli se pohled dítěte na hračku shoduje s tím, co jsem při vývoji zamýšlel. Další testy samozřejmě probíhají ve zkušebně, kde se testuje mechanická odolnost, životnost nebo chemická nezávadnost. Výsledkem testování ve zkušebně je certifikace, která je nutná pro vstup výrobku na trh.

V nabídce máte dva výrobky – odrážedlo a formuli. Kam všude je dodáváte?

Naší prioritou je přímý prodej koncovým zákazníkům. Vzhledem k luxusní povaze našich výrobků se nám to dlouhodobě osvědčilo jako nejlepší model. Díky tomu můžeme nabídnout našim zákazníkům rozumnou cenu, kterou uměle nenavyšujeme o marže dalšího obchodníka. Navíc zákazník od nás dostane perfektní servis v podobě kvalitních odpovědí na všechny otázky související s výrobkem nebo třeba nákupu náhradního dílu. Mimo to máme několik partnerů v Česku a Slovensku. Jedná se především o designové shopy s originálními autorskými produkty.


Máte zákazníky i ze zahraničí?
Největší trh je pro nás stále Česko a Slovensko. Máme ale i zákazníky třeba v severní Americe a Austrálii. Koncem roku 2019 se chceme začít soustředit více na západní Evropu.

Na Instagramu máte na odrážedle nastavené lyžiny, ale v nabídce je nemáte? Jak to?
To je soukromý projekt jednoho našeho zákazníka. Takový domácí tuning  Jeho syn je náš tovární jezdec. Celý rok 2018 testoval šlapací kolo Model 16. Lyže na Model J jsou taková zábava na zimu. Fotky s lyžičkami na Modelu J mají velký úspěch. Uvidíme, jestli je zahrneme do našeho vývojového plánu.


Z vašeho Instagramu je zřejmé, že brzy budete prodávat i dětská kola. Kdy to bude?

Dětské šlapací kolo se jmenuje Model 16. Je opět celoodpružené, super lehké a je vhodné pro děti od 3 do 6 let. Začneme ho nabízet letos na jaře v omezených sériích. Je to skutečná designová lahůdka plná nejmodernějších technických řešení. Například o pohon se stará speciální ozubený řemen vyztužený karbonovými vlákny. Řemen má oproti řetězu tu výhodu, že je naprosto bezúdržbový, bezpečný a oproti řetězu má při šlapání pro dítě nižší energetické ztráty.


Můžete prozradit plány do budoucna?
Letos máme v plánu představit 3 novinky. První z nich by měla mít premiéru na jarním festivalu Mini. Zbylé 2 pak na podzimním Designbloku. Co můžu prozradit je to, že první novinka bude hodně o hraní a zbylé 2 spíše o pohybu. Plníme tak náš slogan Move and Play. Naše výrobky v sobě kombinují tyto 2 aspekty, tedy pohyb a hru. Slogan si můžete představit jako škálu, na které se naše výrobky pohybují. První novinka bude spíše Play a zbytek spíše Move. Jinak Play vyjadřuje i naši hru. Když s designérem pracujeme na novém výrobku, bereme to jako hru. Vývoj pohybových hraček pro děti je pro mě zkrátka velká a nekonečná zábava. 


Děkuju, jestli jste rozhovor dočetli do konce a doufám, že vám přineslo všechny odpovědi, které by vás mohly zajímat. Pokud přeci jen ne, mrkněte na web, taky na instagram a klidně se doptejte přímo.
Modej J je od 1,5 roku do 4 let. Edgarovi bude 1,5 roku v dubnu, myslím, že to tak krásně akorát vyjde, že na jaře se s ním začne venku hezky učit. Už teď na něj ale reaguje nadšeně. Bavilo ho pozorovat manžela, když ho skládal (což šlo velmi dobře), “pomáhal” mu při tom 🙂 a v pokojíčku se k němu nadšené vrhá, zkoumá ho, sem tam ho chce vyzkoušet, ale zatím je to pro něj těžká disciplína. Počkáme si s radostí. Jinak dělá se v 7 barevných provedení, já jsem vybrala tohle přírodní a fakt se kochám, jaká je to zároveň nádherná designovka. Které byste si TADY vybrali vy? 

Originál článku najdete zde.

HitModa.cz